Hoe werkt cultuur door op het klinische beeld dat iemand presenteert en op de hulpverlening aan diegene? Als clinicus kun je het Cultural Formulation Interview gebruiken om tijdens de intake informatie hierover in te winnen. Bij verlies en rouw is er een aanvullende module, het Bereavement and Grief Cultural Formulation Interview (BG-CFI), die hier beschreven wordt.
Aanvullende module bij het DSM-5 Cultural Formulation Interview
Gerelateerde CFI-vragen: 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15
Leidraad voor de interviewer
De volgende vragen zijn bedoeld om belangrijke aspecten van het verlies van dierbaren en rouw te verhelderen uit het oogpunt van de betrokkene en leden van zijn of haar sociale netwerk (zoals familie, vrienden of anderen die betrokken zijn bij het huidige probleem). Uitgebreide culturele beoordeling omvat afname van het CFI.
Om problemen met betrekking tot rouw te identificeren, vraag door over:
- het verlies van dierbaren als mogelijke oorzaak van het probleem (bijvoorbeeld CFI-vragen 1, 4);
- dierbaren die vermist zijn als mogelijke bijkomende stressfactor, in het bijzonder na migratie (bijvoorbeeld CFI-vraag 7);
- rituelen die niet kunnen worden uitgevoerd als een potentieel aspect van culturele identiteit dat zorgen, moeilijkheden en schuldgevoelens veroorzaakt (bijvoorbeeld CFI-vragen 10, 11, 12).
Meer lezen over het cultuursensitief diagnosticeren van de persisterende-rouwstoornis (PRS)? En hoe werkt het als iemands dierbare niet overleden, maar vermist is? Prof. dr. Geert Smid legt het uit in het artikel: Persisterende-rouwstoornis: cultuursensitief diagnosticeren.
Introductie voor degene die wordt geïnterviewd
‘Soms is de achtergrond van mensen van invloed op de manier waarop zij omgaan met het verlies van dierbaren. Om u beter te helpen, wil ik begrijpen hoe u en mensen vanuit uw cultuur omgaan met het verlies van dierbaren.’
Culturele tradities in verband met de dood, verlies en rouw
- Als iemand van uw familie, vrienden of iemand anders in uw gemeenschap overlijdt, hoe wordt de uitvaart of het afscheid dan meestal georganiseerd? (Vraag zo nodig verder: Is er een voorgeschreven periode na de dood waarbinnen iemand moet worden begraven of gecremeerd?)
- Zijn er nog andere rituelen die plaatsvinden nadat mensen zijn overleden? Houden mensen bijvoorbeeld een wake? Vinden mensen het belangrijk om deze rituelen uit te voeren? En zo ja, waarom?
- Wie moet aanwezig zijn bij deze rituelen en/of de uitvaart of het afscheid en waarom is dat belangrijk?
- Hoe rouwen uw familieleden, vrienden of anderen in uw gemeenschap? Of: hoe uiten zij hun verdriet na de uitvaart of het afscheid? Kunt u mij vertellen over een voorgeschreven periode van rouw of het uiten van verdriet?
- Wanneer en hoe praten mensen over de overledene? (Vraag zo nodig verder: Is het gepast om te praten over de overledene?) Zijn er bepaalde momenten waarop de overledene wordt herinnerd, zoals een herdenking? Kunt u mij meer hierover vertellen?
- Wanneer nabestaanden dromen over de overledene of andersoortige ontmoetingen hebben met de overledene (bijvoorbeeld de overledene zien of met hem of haar praten), wat zou dat kunnen betekenen? En wat zou dit betekenen volgens uw familie, vrienden en anderen in uw gemeenschap?
- Wat denken uw familieleden, vrienden of anderen in uw gemeenschap dat er gebeurt na de dood? (Vraag zo nodig verder: Maakt het uit op welke manier de dierbare stierf? Kunt u dat uitleggen?) Zijn er manieren waarop de levenden de spirituele status van de overledene in het hiernamaals kunnen beïnvloeden? Zijn er manieren waarop de overledene de levenden kan beïnvloeden? Kunt u mij hierover meer vertellen?
Hulpzoekgedrag en coping met betrekking tot het verlies van dierbaren
- Heeft u activiteiten ondernomen of deelgenomen aan activiteiten die verband houden met bepaalde spirituele, religieuze of morele tradities die helpen om te gaan met het verlies van een dierbare (bijvoorbeeld gebed, meditatie, bezoeken van gebedsbijeenkomsten of religieuze bijeenkomsten, praten met mensen in uw religieuze groep of met een religieus of spiritueel leider)?
- Waren deze activiteiten behulpzaam bij het omgaan met het verlies van uw dierbare (bijvoorbeeld bij het omgaan met schuldgevoel of woede)? Op welke manier?
- Zijn er andere vormen van hulp die volgens uw familie, vrienden of andere mensen nuttig zouden kunnen zijn voor u? Welke soorten hulp denkt u dat het nuttigst zouden zijn voor u op dit moment bij het omgaan met het verlies van uw dierbare?
Download het Cultural Formulation Interview
Op de website van DSM-5-TR download je het Cultural Formulation Interview (CFI), de aanvullende modules en de bijbehorende informantversie.
Meer informatie over het Cultural Formulation Interview vind je op de website van de American Psychiatric Association.
Literatuur
- Global Collaboration on Traumatic Stress (2024). The Bereavement and Grief Cultural Formulation Interview (BG-CFI). Trauma, Bereavement and Grief. Geraadpleegd op 17 februari 2024.
- Smid, G.E., Boelen, P.A., & de Keijser, J. (2023). Diagnostiek van traumatische rouw. In J. de Keijser, P.A. Boelen, & G.E. Smid (Eds.), Handboek traumatische rouw, herziene editie (pp. 33-60). Boom.
- Smid, G.E., Groen, S., De la Rie, S.M., Kooper, S., & Boelen, P.A. (2019). Culturele evaluatie van verlies en rouw. Tijdschrift Voor Psychiatrie, 61(12), 879-883.
- Smid, G.E., Groen, S., De la Rie, S.M., Kooper, S., & Boelen, P.A. (2018). Toward cultural assessment of grief and grief-related psychopathology. Psychiatric Services, 69(10), 1050-1052.