Niet alleen volwassenen, maar ook kinderen ervaren spanning en druk om zo goed mogelijk te presteren en erbij te horen. Faalangst, sociale angst en somberheid komen steeds vaker voor op jonge leeftijd. Hoe kun je kinderen helpen om wat vriendelijker te zijn voor zichzelf en voor anderen? Hoe kun je hun leren dat ‘het perfecte plaatje’ niet echt is, en dat ze goed zijn zoals ze zijn? Deze video’s met uitleg en oefeningen van Marjolein Prenger en Irma Smegen kunnen je daarbij helpen!
Train (zelf)compassie bij kinderen
Orthopedagoog Marjolein Prenger en kunstdocent en leerkracht Irma Smegen werken als gecertificeerd mindfulness- en compassietrainer met ouders, kinderen en leerkrachten. Samen schreven ze het boek Doe ’s lief, een compassietraining voor kinderen. Compassie en zelfcompassie lijken misschien moeilijke woorden, maar met behulp van concrete en herkenbare voorbeelden is het heel goed mogelijk deze te bespreken en te oefenen met een kind. In Doe ’s lief staan veel oefeningen over aandacht, stress, vriendelijkheid voor jezelf én voor anderen, waarmee kinderen tussen de 8 en 14 jaar leren om meer compassie te hebben voor zichzelf en de wereld om hen heen.
Vriendelijk zijn voor jezelf
Wil je weten hoe je kinderen kan helpen met vriendelijkere ogen naar zichzelf en anderen te kijken? Marjolein Prenger en Irma Smegen leggen in deze video’s meer uit over de drie stresssytemen en Mindfulness-Based Compassionate Living (de basis van de compassietraining Doe ’s lief). Én ze vertellen over de oefeningen Taart in de koelkast en Helpend stemmetje.
Uitleg: Stresssystemen
Zie je vaak beren op de weg, moet je altijd maar efficiënt zijn, of ben je juist lekker ontspannen? Dit zijn voorbeelden van het gevaarsysteem, jaagsysteem en zorgsysteem (of kalmeersysteem). Met het gevaar- en met het jaagsysteem verbruik je veel energie. Het is daarom heel belangrijk om aandacht te besteden aan je zorgsysteem om te ontspannen en uit te rusten. Zo laad je weer op. Het liefst zijn de drie systemen in balans, maar soms krijgt één de overhand – ook bij kinderen.
Uitleg: MBCL
De compassietraining in Doe ’s lief is gebaseerd op het Mindfulness-Based Compassionate Living-programma (MBCL) van Frits Koster en Erik van den Brink. Prenger en Smegen gebruikten MBCL als kapstok voor het ontwikkelen van de kinderversie, vanwege de grote bewezen waarde van het programma. MBCL is gebaseerd op een wetenschappelijk gefundeerde visie op het belang van (zelf)compassie voor onze gezondheid en ons welzijn.
Oefening: Taart in de koelkast
De oefening Taart in de koelkast is bedacht door de boeddhistisch monnik Thich Nhat Hanh en is bedoeld om een onprettige sfeer te doorbreken. Voor deze oefening hoef je geen echte taart te hebben; ook zonder taart kan je de lucht klaren. Zo ga je daarna weer met elkaar in gesprek.
Oefening: Helpend stemmetje
Iedereen heeft een helpend stemmetje dat je steun en vertrouwen geeft en een kritisch stemmetje dat zegt ‘je bent hier niet goed genoeg voor’ en ‘dit wordt niks’. Als je het helpende stemmetje in jezelf meer aandacht geeft dan het kritische stemmetje, zal dit helpende stemmetje harder klinken. Maar hoe doe je dat?
Meer oefeningen voor (zelf)compassie?
In het boek Doe ’s lief kunnen kinderen zelf of samen met een volwassene oefenen met (zelf)compassie. Zo leren ze dat het nu eenmaal niet altijd lukt om alles goed te doen, dat het prima is om anders te zijn dan de rest, en dat zij daarin net zo zijn als iedereen. In toegankelijke taal en met behulp van korte oefeningen leren kinderen stapsgewijs hoe zij met vriendelijke ogen naar zichzelf en de ander kunnen kijken.