2023 is bijna voorbij; het was een jaar met nieuwe auteurs, kennis, behandelmethoden en inzichten. Of je nu op zoek bent naar nieuwe therapeutische inzichten of je professionele vaardigheden wilt aanscherpen, deze boeken beloven een waardevolle aanvulling op je leeslijst te zijn. Dit waren de meest gelezen boeken door en voor de ggz-professional.
1. Beknopt overzicht van de criteria van de DSM-5-TR
De DSM, wie kent het niet? Het complete handboek waarin psychische stoornissen gedefinieerd en geclassificeerd worden. Ook verkrijgbaar in een handzame uitgave voor praktisch gebruik. Dit product is onderdeel van de nieuwste editie van het Handboek voor de classificatie van psychische stoornissen (DSM-5®-TR), de opvolger van de DSM-5. De vertaalde editie van de DSM-5 is tot stand gekomen onder leiding van prof. dr. Michiel W. Hengeveld die met een grote groep vertalers en experts heeft gewerkt aan de Nederlandse vertaling. Ook bij de totstandkoming van de vertaling van de DSM-5-TR speelde Hengeveld een belangrijke rol als supervisor. Het Beknopt overzicht van de criteria van de DSM-5-TR is verkrijgbaar als paperback en als bureau-editie met handige ringband.
2. Klinische neuropsychologie (de herziening)
In 2022 verscheen de herziening van het veelgebruikte studieboek Klinische neuropsychologie. Het vakgebied van de klinische neuropsychologie is sterk verweven met de wetenschapsbeoefening. De klinisch werkende neuropsycholoog is dus bij uitstek een scientist-practitioner. Een professional met een gedegen wetenschappelijke basis: met kennis van neurocognitieve modellen, van resultaten verkregen uit patiëntgebonden onderzoek en van inzichten uit onderzoek met beeldvormende technieken, zoals functionele MRI. Dit uitgebreid overzichtswerk is tot stand gekomen onder de redactie van Roy Kessels, Esther van den Berg, Rudolf Ponds, Joke Spikman en Martine van Zandvoort. Wat de belangrijkste wijzigingen in deze herziening zijn, is te lezen in het interview uit het Tijdschrift voor Neuropsychologie (nummer 2, 2023) en hier op platform.
3. Cognitieve gedragstherapie: de basisvaardigheden
‘Dit boek is een waardevolle aanvulling voor de gereedschapskist van hulpverleners die cognitief gedragstherapeutisch werken en die hun cliënten een stap verder willen brengen van weten naar (door)voelen!’
– Dr. Petra Helmond (orthopedagoog) in haar boekrecensie op VGCt Kennisnet.
Cognitieve gedragstherapie: de basisvaardigheden begon als een herziening van de klassieker Cognitieve therapie: de basisvaardigheden, maar is uiteindelijk een vrijwel geheel nieuw boek geworden. Het is een houvast gebleven voor zowel praktiserende (gedrags)therapeuten als studenten die cognitieve gedragstherapie (CGT) willen integreren in hun (toekomstige) praktijk. Meer nog dan de oorspronkelijke uitgave en andere boeken over het onderwerp, focust deze herziening op de basisinterventies die je als therapeut kunt gebruiken. Deze interventies worden uitgebreid en stap voor stap uitgewerkt en geïllustreerd met fragmenten uit gesprekken tussen therapeut en patiënt. Cognitieve gedragstherapie: de basisvaardigheden legt daarmee sterk de nadruk op de toepasbaarheid in de klinische praktijk. Nieuw in deze editie is dat het accent is verbreed van Becks cognitieve therapie naar (geïntegreerde) cognitieve gedragstherapie.
4. Systemisch werken (de herziening)
Dit boek is een kompas voor alle hulpverleners die systemischer zouden willen werken of handvatten willen in hun werk met gezinnen, familieleden, partners, ouders, volwassenen en kinderen, al dan niet met individuele pathologie en soms met gecompliceerde netwerken eromheen. Er wordt in beschreven wat het theoretisch kader is van systemisch werken: de ‘systemische bril’ en wat dit kader inhoudt in de praktijk. ‘Systemische hulpverlening is geen eenvoudig vak’, aldus een recensent van Meesters in de psychologie. Daarom heeft iedereen baat bij de vele voorbeelden en de selectie uit het (grote) aantal technieken dat gebruikt kan worden uit dit praktijkgericht boek Systemisch werken (de herziening).
5. De eerste 1000 dagen
De eerste 1000 dagen, het fundamentele belang van een goed begin vanuit biologisch, medisch en maatschappelijk perspectief, beschrijft vanuit verschillende vakgebieden hoe de omgeving tijdens deze kritische periode de mens beïnvloedt en welke gevolgen dit heeft voor de maatschappij. Het boek levert overtuigend bewijs voor het fundamentele belang van een goed begin. Investeren in een goede start is de slimste investering die we kunnen doen vanuit menselijk, maatschappelijk en economisch perspectief. In deze tweede geheel herziene druk brengt Tessa Roseboom de nieuwste wetenschappelijke inzichten over het belang van een goed begin samen in een helder pleidooi voor ultieme preventie. Ben je arts, verloskundige, kraamverzorgende, professional in de jeugdgezondheidszorg, maatschappelijk werker, werkzaam bij de gemeente, in de kinderopvang of geïnteresseerd in hoe we worden zoals we zijn? Dan kan dit boek niet ontbreken op jouw leeslijst.