Wat te doen als er bijvoorbeeld een combinatie lijkt te spelen van persoonlijkheidsproblematiek, neurodiversiteit, een floride toestandsbeeld en somatiek?
Deze blended learning richt zich op zorgprofessionals in de ouderenzorg en ouderenpsychiatrie die herhaaldelijk te maken krijgen met complexe zorgvragen, waarbij psychische, somatische en sociale problemen vaak door elkaar lopen. Goede (differentiaal)diagnostiek is belangrijk voor een adequate behandeling, bejegening of passend zorgplan.
De experts op het gebied van de ouderenpsychiatrie dr. Arjan Videler, Willy Garenfeld en Rosalien Wilting zullen de deelnemers begeleiden bij het ontrafelen van dergelijke complexe casuïstiek. De volgende onderdelen zullen worden behandeld:
Aanpak van complexe casuïstiek
Waar te beginnen bij het ontwarren van de complexe zorgvragen die te maken hebben met persoonlijkheidsproblematiek, neurodiversiteit, een floride toestandsbeeld en somatiek?
Effectieve vraagstelling
Hoe stel je de juiste vragen om tot een gedegen differentiële diagnose te komen?
Cognitieve klachten en differentiële diagnose
Het beoordelen of cognitieve klachten gerelateerd zijn aan ontwikkelingsproblematiek, dementie, depressie, verslaving, polyfarmacie, of een combinatie van deze factoren.
Behandelingsuitdagingen
Hoe om te gaan met het feit dat iemand niet herstelt door complex psychotrauma of door een persoonlijkheidsstoornis?
Omgaan met onopgeloste hypotheses
Wat te doen als de diagnostische hypothese blijft bestaan en er geen duidelijke oplossing is gevonden?
On demand versie
Dit on demand webinar maakt deel uit van een blended learning, waarvan de verdiepingssessie op vrijdag 8 maart 2024 heeft plaatsgevonden. Tijdens deze verdiepingssessie konden de deelnemers hun eigen casuïstiek inbrengen en dieper ingaan op de besproken materie. In het on demand webinar worden de belangrijke theoretische kennis en praktische tools aangeboden om complexe ouderenpsychiatrische casuïstiek te kunnen ontrafelen. Het webinar kan online gevolgd worden, waar en wanneer je maar wil.