Wat te doen als er bijvoorbeeld een combinatie lijkt te spelen van persoonlijkheidsproblematiek, neurodiversiteit, een floride toestandsbeeld en somatiek?
Deze blended learning richt zich op zorgprofessionals in de ouderenzorg en ouderenpsychiatrie die herhaaldelijk te maken krijgen met complexe zorgvragen, waarbij psychische, somatische en sociale problemen vaak door elkaar lopen. Goede (differentiaal)diagnostiek is belangrijk voor een adequate behandeling, bejegening of passend zorgplan.
De blended learning bestaat uit twee delen:
1. On demand webinar – vooraf
Hierin wordt belangrijke theoretische kennis en praktische tools aangeboden om complexe ouderenpsychiatrische casuïstiek te kunnen ontrafelen.
2. Verdiepingssessie vrijdag 7 maart 2025
Tijdens deze fysieke sessie kunnen de deelnemers hun eigen casuïstiek inbrengen en dieper ingaan op de besproken materie. De experts op het gebied van de ouderenpsychiatrie prof.dr. Arjan Videler en Willy Garenfeld zullen de deelnemers begeleiden bij het ontrafelen van dergelijke complexe casuïstiek. De volgende onderdelen zullen worden behandeld:
- Aanpak van complexe casuïstiek
Waar te beginnen bij het ontwarren van de complexe zorgvragen die te maken hebben met persoonlijkheidsproblematiek, neurodiversiteit, een floride toestandsbeeld en somatiek? - Effectieve vraagstelling
Hoe stel je de juiste vragen om tot een gedegen differentiële diagnose te komen? - Cognitieve klachten en differentiële diagnose
Het beoordelen of cognitieve klachten gerelateerd zijn aan ontwikkelingsproblematiek, dementie, depressie, verslaving, polyfarmacie, of een combinatie van deze factoren. - Behandelingsuitdagingen
Hoe om te gaan met het feit dat iemand niet herstelt door complex psychotrauma of door een persoonlijkheidsstoornis? - Omgaan met onopgeloste hypotheses
Wat te doen als de diagnostische hypothese blijft bestaan en er geen duidelijke oplossing is gevonden?