We weten het: empathische betrokkenheid van de behandelaar is de belangrijkste variabele in een werkzame therapeutische relatie. De cliënt vaart wel bij diens vaardigheid invoelend en doelgericht te kunnen reageren op zijn of haar emoties en perspectieven. Gelukkig kunnen zelfs onbedoelde empathische verstoringen positief uitwerken. Doorwerking daarvan biedt de cliënt ook mogelijkheden om helende ervaringen op te doen. Maar, zoals vaak: was het maar zo simpel.
Een overdaad aan empathische uitingen kan ontregelend werken als daardoor voor de cliënt de nabijheid te groot wordt of afgeweerde emoties te snel bloot komen te liggen, terwijl een tekort aan empathische interventies hertraumatiserend kan zijn. Aanmoedigend, empathisch zwijgen kan de cliënt als desinteresse en kilheid ervaren. Met name beginnende therapeuten vermijden nogal eens te confronteren omdat ze dat onempathisch vinden. Ook komt het voor dat ze twijfelen aan hun vakbekwaamheid als ze merken soms niet empathisch op hun cliënt te resoneren. Snappen waarom dat optreedt, helpt een stagnerend therapeutisch proces vlot te trekken. En, eerlijk is eerlijk, als we zelf een periode emotioneel te bezet zijn, wordt onze empathische vaardigheid aangetast.
Kortom, empathische betrokkenheid is een belangrijke klinische vaardigheid waarover veel te ontdekken is. Onder voorzitterschap van em.prof.dr. Frans Schalkwijk staat tijdens dit symposium centraal dat
- empathie een noodzakelijk ingrediënt in een succesvolle behandeling is
- een overdaad aan empathie een helend proces kan bemoeilijken
- je empathische interventies doelgericht kunt inzetten
- je eigen fluctueren in empathisch functioneren samenhangt met het proces
On demand versie
Deze nascholing is een opname van het symposium Empathie als klinische vaardigheid, dat op 31 mei 2024 heeft plaatsgevonden. De presentaties kunnen online gevolgd worden, waar en wanneer je maar wil.
Het Curriculum Psychodynamiek is een gezamenlijk initiatief van Boom Psychologie & Psychiatrie Academy en em.prof.dr. Frans Schalkwijk, psychoanalyticus en psychotherapeut. Het doel van het curriculum is om ggz-professionals jaarlijks via een serie geaccrediteerde symposia nascholing aan te bieden over relevante ontwikkelingen binnen het psychodynamische gedachtegoed.